دوران صفویه

اوج شکوفایی و پیشرفت صنعت فرش و قالیبافی دوره صفویان بود، تبریز که در طول حکومت صفویان به عنوان یکی از پایتخت های سیاسی ایران به شمار می رفت ، تبدیل به یک قطب مهم در بافت و تولید فرش شد. در این دوره فرش های زیادی بافته شد که امروزه بسیاری از آن ها در موزه های بزرگ تاریخی مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرند.

دوره قاجاریه

بافت فرش دستباف در اواخر حکومت قاجاریان جانی تازه گرفته و شروع به رشد نمود؛ این موضوع از چشم فرصت طلبان اروپایی دور نمانده و چندی بعد بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال تولید انبوه فرش به سمت ایران کشیده شدند. سال ها بعد مدیریت و برنامه ریزی این صنعت را به دولت ایران واگذار کردند تا سرمایه های ملی به بهترین شکل حفظ و نگهداری شود.


فرش‌های دستباف از طریق چله‌کشی بر روی دار‌قالی و گره‌زدن برروی چله‌ها بافته می‌شوند. مدت‌زمان تولید یک فرش دستباف، به اندازه فرش و طرح آن بستگی دارد. قالیدستبافبا الیافی نظیر: پشم، ابریشم، پنبه، کنف و دیگر الیاف بافته می‌شود. ابریشم گاهی در قالی‌های پشمی برای برجسته‌سازی طرح و بهبود و زیبایی قالی به کار می‌رود. در بافت فرش دستباف از الیاف طبیعی استفاده می‌شود. به همین دلیل در تابستان سرد و در زمستان گرم است.

انواع فرش دستباف

فرش های دستباف به چند نوع تمام ابریشم، گل ابریشم، کف ابریشم و سوف تقسیم می شوند.
فرش دستباف تمام ابریشم
فرشی است که نخ به کار رفته هم در پرز و هم در چله آن از ابریشم با کیفیت است.
فرش دستباف گل ابریشم
نوع دیگری از فرش که در حاشیه و گل های آن به جای پشم از ابریشم استفاده شده است.
فرش دستباف کف ابریشم
کف این مدل فرش، از پشم های ابریشمی بوده و از پشم استفاده نشده است.
فرش سوف
فرشی که دارای پود ضخیم و نازک بوده ودر طرح خود گل و بوته پرز دار دارد را سوف می نامند.